Carl Thompson

Carl Thompson to jeden z tych lutnikow , ktorzy ustanawiaja trendy we wspolczesnym swiecie . Jego wplyw na konstrukcje gitary basowej jest olbrzymi. Styl , ktorym operuje Carl odcisnal pietno na wielkiej grupie lutnikow . Design Thompsona jest bardzo wyrazisty, stosuje on charakterystyczny wzor z tzw scrollem czyli fantazyjnym zakonczeniem gornego rogu basowki . Czasami na zaokragleniach korpusu umieszcza tzw „kocie oczy“ (cat eyes), ozdoby z roznych rodzai drewna a calosc w wielu przypadkach jest bardzo skomplikowanym konglomeratem drewien i ich klejen,








Carl juz wczesniej budowal instrumenty dla tzw "wielkich" muzykow , na przyklad piccolo bass dla Stanleya Clarke ale prawdziwy impuls dalo mu wykreowanie "Rainbow Bass" dla lidera grupy Primus ,  Lesa Clapoola w 1991 roku. Bas zrobil sie popularny a Carl razem z nim. Od tego czasu instrumenty Carla kosztuja krocie a ilosc muzykow chcacych posiadac bas Thompsona jest coraz wieksza. Les Claypool uzywa w sumie siedem basowek Carla a Rainbow Bass to szesciostrunowy , bezprogowy instrument , ktorego nazwa bierze sie z jego konstrukcji. Bas jest sklejony z kawalkow orzecha wzorzystego klonu , padouka , amarantu (purpleheart), hebanu i cocobolo.


Ten i inne instrumenty Carla przycznily sie do tego , ze w ostatnich latach wzrosla ilosc  lutnikow , ktorych tworczosc jest wyraznie pod wplywem jego prac. Ponizej kilku z nich...

 Kelvin Daly

Kelvin buduje instrumenty muzyczne od roku  1992 a z Carlem wspolpracowal od roku 1998-go. Kazda z jego konstrukcji to male  dzielo sztuki. Stosuje te same elementy odzobnicze co Carl , scroll , cat eye , fantazyjne klejenia itd. Mimo , ze wplyw Carla jest tu nie do przeoczenia to Kelvin potrafil nadac swoim instrumentom indywidualny rys.


Darrin Huff

Darrin jest fantastycznym konstruktorem niestety obdarzonym obok talentu spora doza prokrastynacji dlategoz ilosc klientow oczekujacych bezskutecznie  na jego instrumenty sie nie zmniejsza. Stosuje w swoich konstrukcjach wymyslne klejenia , scrolle oraz inne elementy , ktore normanie znajdujemy u Carla...




 Pete Hilton
Rowniez Hilton jak i Daly  byl uczniem  Carla Thompsona. Zaczal praktykowac u niego w 2001 roku a w 2013 zalozyl wlasna firme Hilton Guitars i przeniosl sie do Los Angeles. Instrumenty  Hiltona sa pod bardzo wyraznym wplywem Carla . Pete zaadoptowal do swoich konstrukcji wiekszosc charakterystycznych szczegolow , ktore znajdujemy u Thompsona. Scrolle , klejenia , sposob wykonczenia glowki z tylu itd. 


Xylem
Anthony Olinger wlasciciel marki Xylem zostal konstruktorem instrumentow troche z przypadku. Zbudowal swoj pierwszy bas wzorujac sie na instrumencie Lesa Claypoola zrobionym przez Carla. Ten pierwszy raz zdarzyl sie wtedy gdy Anthony zdobywal dyplom zoologa i stwieerdzil , ze budowanie instrumentow lezy mu bardziej niz praca ze zwierzetami. Od 2007 roku zajmuje sie wiec lutnictwem. Jego gitary basowe sa rowniez pod bardzo duzym wplywem Carla Thompsona. Widac to jednoznacznie ogladajac modele , ktore oferuje. 





Lutnikow , na ktorych odcisnal swoje pietno Carl Thompson jest wielu , tutaj pokazalem tylko paru aby bylo wiadomo jak wielki wplyw ma Carl na konstrukcje customowych basowek , ktore sa oferowane na wspolczesnym rynku instrumentow. Thompson wykreowal specyficzny styl ,ktory podchwycilo wielu lutnikow. Nie ma sensu aby sie rozpisywac na ten temat . Rzecz jest tak obszerna , ze dokladne studium stylu Carla i jego nastepcow mogloby swobodnie starczyc na dosc gruba ksiazke. . Byc moze w przyszlosci rozwine jeszcze ten temat.Na razie  podaje kilka linkow , ktore moga posluzyc do samodzielnego porownania prac tych wspanialych konstruktorow i analizy stylu , o ktorym tutaj napisalem.

https://ctbasses.com
https://www.kelvindaly.com
https://hiltonguitars.com
https://www.xylembassguitar.com




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jazz Bass cz. 1

Basy miniaturowe cz. 1...