Jazz Bass cz. 1

 Jazz bass to design , ktory nigdy sie nie zestarzeje . Jest produkowany od 1960 roku w setkach wersji. Na przestrzeni lat byl zmieniany prawie kazdy detal , stosowano rozne typy elektroniki pasywnej , dodawano preamp , zmieniano pozycje pickupa , dodawano progi itd itd. Warto sie jednak przyjrzec co z jazzem  robili najwieksi. Dzisiaj wezmiemy pod lupe modernizacje , ktore w swoich instrumentach zrobil Jaco Pastorius i Marcus Miller.

Oba basy juz na przedbiegach roznia sie od siebie . Instrument Jaco to model z lat szescdziesiatych (1962) z olchy i stara pozycja pickupa mostkowego a basowka Marcusa to jesionowy jazz z pozycja przetwornika brigde lezacym 8 milimetrow blizej mostka tak jak to sie robilo w latach siedemdziesiatych..

Jaco usunal ze swojego basu progi aby miec , jak to okreslil , wieksza kontrole nad tonem instrumentu. Podstrunnica zostala polakierowana twardym epoxy .   Jego jazz bass zostal rowniez pozbawiony pickguardu , ktory psuje brzmienie. W czasach gdy  ten instrument byl wyprodukowany frezowanie na przetwornik odpowiadalo dokladnie jego konturowi , dzis zdjecie plastykowej nakladki nie byloby estetycznie mozliwe gdyz standartowy jazz bass ma dla gryfowego pickupa wyfrezowany prawdziwy basen oraz kanal na kabel przykryty wlasnie  pickguardem. Jego usuniecie obnazyloby cale bebechy basu.



Glownym basem Marcusa Millera byl instrument z roku 1977 z jesionowym korpusem. Marcus polecil lutnikowi Rogerowi Sadowskiemu wstawienie aktywnego  preampu . Pierwszym zainstalowanym byl uklad Stars Guitars (1979rok) a po jego uszkodzeniu w 1983 , Sadowsky wstawil  przedwzmacniacz marki Bartolini TCT. Zmiany w elektronice pociagnely za soba koniecznosc zmodyfikowania pickguardu gdyz wyfrezowano dodatkowe otwory na elekronike i baterie. W instrumencie zmieniono rowniez standartowy mostek Fendera. Zamiast blaszanego oryginalu zamontowano ciezki most Badass II Leo Quana. Charakterystyczna rzecza dla basu Millera jest uzycie blaszanej maskownicy na pickupa "szyjkowego" . Pozwala to Marcusowi oprzec wygodnie  reke co jest czescia stosowanej przez niego techniki. 




Brzmienia obu muzykow sa diametralnie roznie , Technika grania takze. Kazdy z nich dostosowal instrument do swoich potrzeb. Warto obserwowac jak to zostalo zrobione. Dzisiaj przedstawilem zmiany w basowkach Pastoriusa i Millera ale prawie kazdy z wielkich graczy zmodernizowal w jakims stopniu standartowy instrument aby byl on wygodny i pasowal brzmieniowo do techniki i stylu uprawianego przez wlasciciela. Analiza tych zmian pozwoli na zrozumienie zaleznosci miedzy budowa instrumentu a efektem koncowym oraz moze zainspirowac do sensownego zmodernizowania wlasnej basowki...









Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Basy miniaturowe cz. 1...